در حال بارگذاری

اهداف فرآیند هدایت تحصیلی

وزارت آموزش و پرورش ایران برای هماهنگ کردن برنامه های آموزشی با ویژگی های فردی دانش آموزان و نیازهای جامعه، برنامه های هدایت تحصیلی  را طراحی و اجرا كرده است.
 
با توجه به این که هدایت تحصیلی به عنوان یک فرآیند آموزشی و راهنمای تحصیلی معرفی می گردد، لذا برنامه ریزی های آن نیز به همین منظور سازماندهی شده و برای کمک به دانش آموزان در کشف و ارتقا استعداد ها و توانایی هایشان انجام می گیرد. به جهت توضیح واضح تر این مطلب در این قسمت اهداف انجام فرآیند هدایت تحصیلی توضیح داده شده است که دانش آموزان می توانند با مطالعه آن، اطلاعات جامعی از این فرآیند کسب نموده و  استرس کمتری داشته باشند. طبق آئین نامه هدایت تحصیلی متوسطه اول اهداف در نظر گرفته شده از اجرای این فرآیند عبارتند از:
 
شناسایی استعداد ها، توانایی ها، علایق و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان.
 
راهنمایی و کمک به دانش آموزان در انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی، متناسب با استعداد ها و همچنین تقویت روحیه دستیابی به اهداف آینده شغلی در آن ها.
 
راهنمایی و هدایت دانش آموزان در زمینه انتخاب رشته و دنبال کردن علایق، طبق سیاست های آموزشی کشور.
 
نکته مهم این است که دانش آموزان می بایست با تمامی رشته های تحصیلی و مشاغل مرتبط با آن ها آشنا شده و سپس انتخاب های خود را اولویت بندی نموده و در زمان اعلام شده توسط آموزش و پرورش در آزمون های مربوطه شرکت نمایند.