حوزههای یازدهگانه تربیت و یادگیری برنامه ریزی شده در دبیرستان شهیدان سماعی یکتا براساس آموزه های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش :
1. حکمت و معارف اسلامی
این حوزه میتواند زمینه لازم برای درک، تدبر، تأمل، تفقه و بصیرت در دانشآموزان را فراهم کند و در نهایت سبب شود تا فرد رفتار حکیمانهای از خود بروز دهد. محدوده این آموزش، آن است که دانشآموزان دین را بهعنوان عمل و برنامه زندگی بشناسند و براساس آن، برنامهریزی و عمل نمایند. این حوزه یادگیری شامل سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام میباشد.
2. قرآن و عربی
این دو حوزه محتوایی ارتباط وثیقی با یکدیگر دارند و برنامهریزی آنها باید هماهنگ و مرتبط با هم صورت گیرد و از اهداف، محتوا و روشهای مشترک و نیز مطالب مکمل و تأییدکننده همدیگر استفاده مطلوب به عمل آید.
3. زبان و ادبیات فارسی
آموزش زبان و ادبیات فارسی بر چهار مهارت زبانی گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن از طریق رمزگشایی و رمزگذاری نمادهای آوایی (شنیداری) و خطی (دیداری) و مهارتهای فرازبانی (تفکر، نقد و تحلیل) و چگونگی کاربست آنها و نیز ادبیات فارسی تأکید دارد. در این حوزه، دانشآموزان به فهم زبان، باورها، ارزشها و نگرشها، ساختار زبانی، جایگاه و گشتار زبان فارسی و پیکره نظاممند و عناصر سازهای و عوامل هنری و زیبایی در منابع اصیل و ادبیات کهن و معاصر دست مییابند.
4. فرهنگ و هنر
قلمرو این حوزه شامل درک ایدههای هنری، فرایندها و مهارتهای هنری، ابراز هنری و میراث فرهنگی در دو عرصه عملی (تولید اثر بر پایه الفبا و قواعد ترکیب) است. رمزگشایی و رمزگذاری پدیدهها در قالبهای هنری شامل دو فرایند کشف معنا (درک و دریافت اثر) و خلق معنا (تولید اثر) است. دستیابی به سواد فرهنگی و میانفرهنگی برای درک ارتباط فرهنگها با فرهنگ معیار، تمایز فرهنگ مدرن و سنتی، بخشی از قلمرو محتوایی این حوزه است.
5. سلامت و تربیتبدنی
بهداشت و سلامت، ورزش و تربیتبدنی و تفریحات سالم، بهعنوان موضوعات همبسته، یک حوزه شناخته شدهاند و اهداف مشترک بسیاری دارند. توجه به سطح کیفی زندگی و رشد و تکامل فرد، اصول صحیح تغذیه، رعایت آداب بهداشتی و کسب مهارتهای ایمنی از مهمترین اهداف این حوزه میباشد. این حوزه تربیت و یادگیری دارای دو زیرحوزه اصلی «سلامت و بهداشت» و «تربیتبدنی، ورزش و تفریحات سالم» میباشد.
6. کار و فناوری
قلمرو این حوزه شامل چهار دسته شایستگی است که عبارتاند از:
1. شایستگیهای محوری غیرفنی دنیای کار
2. شایستگیهای پایه فنی مورد نیاز نیروی کار حرف و مشاغل گوناگون
3. شایستگیهای مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات
4. شایستگیهای مربوط به یادگیری مادامالعمر فنیوحرفهای
7. علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
قلمرو این حوزه شامل درک موقعیت و ابعاد آن در بعد زمان، مکان، عوامل طبیعی، عوامل اجتماعی، و تعامل آنها با یکدیگر، آمایش سرزمین، درک چگونگی حاکمیت سنتهای الهی بر زندگی انسانها در طول تاریخ و کسب مهارتهای اجتماعی و اقتصادی بهعنوان یک عضو مسئول جامعه ایران اسلامی میباشد.
8. ریاضیات
قلمرو حوزه آموزش ریاضیات از یک سو درک مفاهیم ریاضی است و از سوی دیگر، در این حوزه دانشآموزان باید با فرایندهای ریاضی آشنا شده و در آنها مهارت یابند. فناوری در ریاضیات و کاربردهای آن از نکات مورد تأکید در استفاده از فناوریهای نوین در ریاضیات است.
9. علوم تجربی
حوزه یادگیری علوم تجربی شامل مطالعه فرایندهای حیاتی و موجودات، زمین و پیرامون آن، تغییرات ماده و انرژی، طبیعت و مواد فرآوری شده، علوم در اجتماع، علوم در زندگی روزانه و تاریخ علم در ایران و اسلام است. تربیت علمی فناورانه تنها آموزش یافتهها و فرآوردههای علمی را در برنمیگیرد. بلکه فرایندهای علمی و روش علمآموزی و مهارتهای پیچیده تفکر را نیز مورد توجه قرار میدهد.
10. زبانهای خارجی
آموزش زبان بر توانایی ارتباطی و حل مسئله تأکید دارد به گونهای فرد پس از آموزش قادر به ایجاد ارتباط با استفاده از تمامی مهارتهای چهارگانه زبانی برای دریافت و انتقال معنا گردد. برنامه درسی آموزش زبان باید دانشآموزان را با پیکره زبانی، واژگان و ساختهای مورد نیاز برای برقراری ارتباط مؤثر و سازنده در سطح جهانی آشنا سازد.
11. آداب و مهارتهای زندگی
آموزش آداب و مهارتهای زندگی، شایستگیهای لازم برای خودمدیریتی دانشآموزان را در اداره امور روزمره زندگی شامل آداب معاشرت، آداب معیشت، مدیریت زمان، کارکرد، وظایف و مهارتهای خانوادگی، آمادگی برای تشکیل خانواده و ایفای نقش والدینی، مدیریت رفتارهای هیجانی و تربیت عاطفی، مدیریت اوقات فراغت، خودآگاهی، مدیریت بحران و خطر و ... فراهم میکند.